Verzadigd vet

Sinds vorige week ben ik op aanraden van Bo, een bevriende fitcoach, gaan bijhouden wat ik eet via een fitapp die calorieen telt. Waar ik best wel van schrok is de hoeveel verzadigd vet in kokosmelk. Ik gebruik veel kokosmelk omdat ik een koemelkallergie heb en ik had er nooit bij stilgestaan dat per 100 milliliter maar liefst 17 gram verzadigd vet in zit. Verzadigd vet is minder veel gezond dan onverzadigd vet, maar hoe zit dat nou precies?

Verzadigd vet is potentieel gevaarlijk voor het hart en de bloedvaten. Er zijn vele verschillende soorten verzadigd vet en sommige daarvan verhogen het LDL-cholesterol. Slechte soorten verzadigd vet zitten met name in gefrituurd eten (transvet) en bijvoorbeeld melk, room en kaas. Gezonder verzadigd vet zit bijvoorbeeld in kokosolie, kokosvet en kokosmelk, roomboter en dierlijk vet.

Het is onmogelijk om via je voeding helemaal geen verzadigd vet binnen te krijgen. Vet bestaat altijd uit een combinatie van verzadigde- en onverzadigde vetzuren. Het is dus belangrijk om te letten op die hoeveelheden. Het voedingcentrum raadt aan om maximaal 10% van je dagelijkse voeding uit verzadigd vet te laten bestaan. Voor een vrouw zou dat gemiddeld neerkomen op 17 gram per dag en voor een man 22 gram per dag. Dit is uitgaande van een ‘standaard’ situatie. Gezonde voeding is juist maatwerk, dus dit is enkel standaardinformatie.

Comments

comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.